CeMAT 2018 – Konference Logistics IT nabídne náhled do blízké budoucnosti
1.2.2018 - V německém Hannoveru se uskuteční konference Logistics IT. Roboty, drony a jazykoví asistenti jako Alexa firmy. Amazon změní logistické a výrobní procesy. Do systémů skladového hospodářství jsou implementovány metody Scrum a webová rozhraní budou brzy standardem. Konference se uskuteční v rámci veletrhu CeMAT a nahlédne do blízké budoucnosti.
Podle mnohých pozorovatelů je v Rakousku tato budoucnost už nablízku. Průkopníkem je rakouská firma Magna Steyr. Není se čemu divit. Magna Steyr, jako tolik výrobců automobilů s volatilitou, bojuje s rozmanitostí variant a požadavkem zákazníků, velkých OEM z Evropy a USA, neustále zkracovat time-to-market neboli termíny dodání na trh. Odpovědí tohoto rakouského výrobce automobilů je inteligence, robotika, technologie a lidé. Vize Wolfganga Zitze, viceprezidenta divize Contract Manufacturing a jeho týmu: Agilní výroba budoucnosti je založená na autonomních dopravních jednotkách pro dopravu materiálu a produktů přímo k pásu dopravními systémy bez řidiče, které se pohybují volně v prostoru.
A jaký je cíl rakouské firmy Magna Steyr? Spolupráce člověka a robota v montáži vozidel. Roboty jsou inteligentní nástroje, které se pohybují s dělníky tam, kde je nutno plnit úkoly. Nejsou bezpodmínečně napevno instalované v daných bodech. Firma Magna Steyr investuje nejen do technologie a robotů, ale i do techniky jako jsou například drony. Ty svými sensory na palubě evidují a porovnávají stav skladů. Výrobci automobilů pak drony využívají na inventurní procesy nebo rešerše skladů ad-hoc včetně porovnávání se systémem ERP.
Drony na skladě, a nikoliv na ulici
Příklad firmy Magna Steyr není ojedinělý: „Ano, drony pro provádění inventury, na tom pracují i naši zákazníci,“ prohlásil na konferenci veletrhu CeMAT Logistics IT Michael Baranowski ze společnosti TEAM z Paderbornu. Zákazník identifikuje plné palety pomocí kamery a data jsou předávána do WMS ProStore. „To je první cesta, ale do budoucna musíme na leccos brát zřetel, například co když najednou ve skladě letí pět nebo šest dronů, a přitom se tam pohybují zaměstnanci, “ říká Baranowski. Profesor Ulrich Müller-Steinfahrt z Vysoké školy ve Würzburgu-Schweinfurtu doplňuje: „Drony nebudou v blízké a střednědobé budoucnosti využívány pro doručování balíků, ale ve skladech vidím pro jejich využití mnoho možností.“
Intralogistika prožívá boom. Uplatňují se v ní nové technologie také ze světa spotřeby, jako Alexa. Ve skladech se využívá stále více kolaborativních robotů například firem Kuka, ABB, Fanuc nebo Universal Robots. „Právě v logistické branži mnoho lidí zakládá startupy,“ říká Müller-Steinfahrt. Možnost růstu poskytuje tato branže zejména firmám, které se zabývají vývojem softwaru. Tyto firmy spolu s dalšími zavedenými firmami využívají pro svá agilní řešení programování scrum. Firma Viastore například implementovala svou WMS agilně v sedmi sídlech zákazníka Igefa. Znamená to, že úkoly jsou zpracovávány v týmech a to v jednotlivých krocíc, neboli sprints. Mnohé vývojové projekty jsou totiž příliš komplexní, aby mohly být začleněny do jednoho rozsáhlého plánu. Dlouhodobý plán (Produkt Backlog) se stále zlepšuje a zdokonaluje. Detailní plán (Sprint Backlog) se vytváří vždy jen pro další cyklus (Sprint). Tím se plánování projektu soustředí na to podstatné.
A to je přáním všech logistiků – soustředit se a redukovat se na to podstatné. Wolfgang Albrecht ze společnosti Vanderlande jde dokonce o krok dál: Jeho vizí zítřka je sklad připravený k přemístění. Cíl: Řešení automatizace, která lze flexibilně začlenit do logistických procesů pomocí Plug and Play bez pevného šroubového spojení. To potvrzuje Wolfgang Zitz z firmy Magna Steyr a potěší určitě i Controlling z firmy Magna Steyr, protože firma Vanderlande také počítá do budoucna s pronájmem dopravní techniky - první projekt už běží při odbavování zavazadel na letišti, kde zákazník podle potřeby objednává další techniku nebo ji redukuje.
Pracovníci v logistice se nemusí bát o své pracovní pozice. Zůstanou, jen budou mít nové úkoly. A pohled do Rakouska toto potvzuje. Firma Magna Steyr koupila 1 000 robotů a současně zaměstnala 2 000 pracovníků.