Úvod > Novinky > České automobilky jsou v logistice na špičce inovací. Hyundai chystá drony na inventury, Škoda Auto použije videomapping

České automobilky jsou v logistice na špičce inovací. Hyundai chystá drony na inventury, Škoda Auto použije videomapping

9.4.2018 - Na konferenci Zóna Logistika představily tuzemské automobilky inovace, které by měly zvyšovat účinnost při manipulaci s díly, které jdou do výroby nebo by měly řešit jejich inventarizaci. Nošovický Hyundai hodlá při inventurách lidem pomáhat drony. Škoda Auto testuje systém, který pomocí projektoru skladníkům radí, jak přesně vychystat součástky do výroby. Zástupci automobilového průmyslu, kteří byli na konferenci přítomni, se ale shodují na tom, že stroje sice nahrazují méně kvalifikované pracovníky, ovšem také přinášejí potřebu zaměstnávání více odborníků. Současné problémy s nedostatkem lidí tak řeší jen zčásti.

Jedním z klíčových předpokladů úspěchu výrobních firem je zvládnutí logistiky. Obzvlášť to platí pro výrobce v automobilovém průmyslu. Ti se loni podíleli na téměř třetině českého exportu. Každý automobil se skládá až z 26 tisíc dílů od stovek různých dodavatelů. Dopravit je přitom ve správný čas a na správnou výrobní linku automobilky předpokládá precizní plánování.

Naši přední výrobci automobilu a automobilových dílů přitom platí v evropském srovnání za přední inovátory v oboru. O tom se mohli přesvědčit i účastníci konference Zóna Logistika, která se konala 5.4. v konferenčním centru City a pořádalo ji vydavatelství Hospodářských novin Economia. Zástupci nošovického Hyundai na akci promluvili například o chystaném nasazení dronů, které nahradí část lidí při inventuře naskladněných dílů. Mladoboleslavská Škoda Auto zase představila systém, který za pomoci projektorů navádí své pracovníky k správnému vychystávání součástek do výroby. Obě tyto inovace chystají automobilky nasadit do ostrého provozu v příštích měsících letošního roku.

Podle výzkumu Petra Jirsáka z katedry logistiky pražské VŠE tuzemské výrobní podniky od podobných technologií očekávají především zvýšení efektivity práce a snižování nákladů výroby. "Současné postupy pro zlevňování nákladů jsou již na svých hranicích. Státy jihovýchodní Evropy Česko a střední Evropu v produktivitě práce dohánějí, a tak je třeba přistoupit k inovacím, abychom si v produktivitě udrželi své pozice nebo je ještě vylepšili," řekl na konferenci Jirsák.

Nedostatek lidí se novou technologií řeší jen částečně

Na akci byla řeč i o nedostatku volných lidí na tuzemském trhu práce, který trápí celý průmysl. Zástupci automobilových výrobců se přitom shodli na tom, že automatizace jejich výroby tento problém dokáže řešit jen zčásti.

"Díky inovacím v logistice můžeme uspořit na skladnících. Pak ale potřebujeme zaměstnat odborníky, kteří se o nové technologie starají a servisují je a kteří samozřejmě oproti skladníkům pobírají vyšší platy. V tomto směru inovace přinášejí spíše vícenáklady. Úspor přesto dosahujeme díky zvýšené efektivitě," říká Max Kovář, vedoucí interní logistiky u výrobce světlometů Varroc Lightning Systems.

Andrej Bednár ze Škody Auto přesto říká, že inovace jeho firmě dokážou nedostatek pracovníků na trhu kompenzovat. "Lidé na trhu chybí a v našem závodě v Kvasinách nám automatizace rozhodně výrazně pomohla," uvádí koordinátor systémů logistiky v automobilce.

Projektor dělníkům ukáže, kam přesně uložit součástky na paletu

Škoda Auto potvrzuje svou pověst tahouna inovací v logistice v rámci koncernu VW i svým novým projektem takzvaného logistického videomappingu. Ten má většina lidí spojený především s projekcí obrazů na různé budovy. Škoda Auto řeší pomocí této technologie efektivnější vychystávání dílů do výroby.

Systém funguje tak, že projektory ve skladech zaměstnancům na prázdnou paletu světelným paprskem zobrazují, kam přesně na ni mají každou součástku uložit, aby se pak ve výrobě zabránilo zbytečným pohybům při jejich odebírání. Pracovník nejprve na každém dílu načte čárový kód a pak ho na paletu umisťuje. "Pokud se přitom splete a chce uložit součástku, která je určená do jiného vozu, systém ho na to upozorní a umožní mu v práci pokračovat až poté, co se zobrazí zelená barva, která jeho úkon potvrdí jako správný," vysvětluje projektant strategie logistiky a inovací ve Škodě Auto Jan Zolák.

Za pomoci videomappingu se na podlaze u palety před uložením každého dílu promítají informace o tom, zda je třeba součástku předem ještě zkontrolovat. Produkce musí fungovat na vteřiny přesně. Hlavním cílem inovace je tedy zrychlit vychystávání dílů do výroby, aby produkci neohrozilo žádné zpomalení. Navíc si firma od tohoto opatření slibuje snížení chybovosti, která vlivem lidského faktoru dosud vznikala. "Díky videomappingu lze říci, že chybovost klesá na minimum. Lidem systém navíc usnadňuje práci," říká dále Zolák, podle něhož automobilka zatím videomapping ve své logistice testuje a v příštích dvou měsících se rozhodne, zda ho nasadí do ostrého provozu ve skladech.

V konkurenčním Hyundai se pouštějí do testování dronů, které mají ve skladech nahradit část pracovníků provádějící každoměsíční inventury. Snaží se tak také zabránit co nejvíce lidským chybám. Dron by měl být schopný létat automaticky na předem určené trase, bez pomoci lidského operátora. V případě, že by mu začala docházet energie, sám by doletěl k nabíjecí stanici a pak by pokračoval dále v práci.

"Momentálně to funguje tak, že operátor vstoupí do klece vysokozdvižného vozíku a u každého kontejneru oskenuje jeho kód. Polohu uložení kontejnerů zadává operátor ručně a může se při tom splést. Dron ale může nad skladem přelétávat, načítat jejich evidenční čísla materiálů a porovnávat je pak s daty v systému, a přitom může zjistit chyby v jejich umístění," uvádí logistický manažer nošovického Hyundai Jan Planka.

Zástupci automobilových výrobců se na akci shodli, že nároky na logistiku v jejich oboru se neustále zvyšují. Důvodem je rostoucí poptávka zákazníků po širší paletě různorodých výbav. "Stoupá počet specifikací dílů, hlavně těch interiérových. Každý se dnes chce odlišit, takže se nám za posledních pár let počet specifikací u některých dílů, jako jsou volanty nebo řadicí páky, až ztrojnásobil. Náročnost skladování se kvůli tomu zvyšuje," říká Planka z Hynudai.

"Právě kvůli takovému trendu je třeba zavádět novinky, které při manipulaci s díly snižují chybovost," dodává Bednár ze Škody Auto.

Nenašli jste, co hledáte?

Zkuste změnit parametry vyhledávání nebo nás kontaktujte na +420 222 703 245.