Úvod > Novinky > Konec souboje o Škodu Transportation: kupní smlouvu podepsala PPF

Konec souboje o Škodu Transportation: kupní smlouvu podepsala PPF

30.11.2017 - Prodej Škody Transportation je jeden z největších obchodů tohoto roku a také transakce plná zvratů. Nejdříve byli favority Číňané, následně Siemens, pak Daniel Křetínský. Nakonec v noci z pátku na sobotu smlouvu o koupi stoprocentního podílu podepsala PPF Petra Kellnera.

PAV5a799d_TramvajvDepu3

Bateriová tramvaj ForCity ze Škody Transportation určená pro turecké město... | foto: Škoda Transportation

"Skupina PPF oznamuje, že podepsala smlouvu o koupi 100 procent akcií společnosti Škoda Transportation včetně dalších aktiv souvisejících s činností Škoda Transportation; zejména ochranných známek Škoda a nemovitostí využívaných pro provoz společnosti. Součástí transakce je i závazek skupiny PPF poskytnout společnosti Škoda Transportation provozní úvěr za účelem financování nezbytných potřeb společnosti," uvedla mluvčí PPF Zuzana Migdalová. "Vstup silného finančního partnera v podobě skupiny PPF do společnosti Škoda Transportation přispěje k jejímu dalšímu rozvoji," dodala mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá. O tom, že Kellnerova PPF kupuje plzeňskou skupinu dopravního strojírenství, informoval v pátek 24.11. server iHNED.cz. Právě ten bez uvedení zdrojů napsal, že podle odhadů zaplatí PPF za plzeňskou Škodu přes deset miliard korun.

Investiční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera převezme plzeňskou Škodu Transportation ihned poté, co transakci schválí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Vydání souhlasu by nemělo trvat dlouho. „Vzhledem k tomu, že oborové překrytí je minimální, mohlo by být hotovo za dva až tři měsíce“, řekl ve středu předseda dozorčí rady strojírenské skupiny Škody Transportation Tomáš Krsek. Žádost tam podle něj podají oba subjekty společně velmi rychle.

Zatím se v továrně podle něj nepočítá se žádnými změnami. "Všechno je na novém vlastníkovi až po takzvaném closingu, tedy po souhlasu ÚOHS a po finalizaci transakce," uvedl Krsek. Smlouva mezi kupujícím a prodávajícím je podepsaná, ale nabude účinnosti po souhlasu ÚOHS. Teprve poté se stane PPF faktickým vlastníkem skupiny Škoda Transportation. Podle Krska by měly strojírny s novým stoprocentním vlastníkem zachovat dosavadní výrobní program i počet zaměstnanců.

PPF chápe jako stabilního a dlouhodobého vlastníka. Krsek se nedomnívá, že by kontakty PPF, například v politice, ekonomice i v zahraničí, mohly strojírnám pomoci více, než se to dařilo současnému managementu skupiny. "Ten byznys je primárně o kvalitě výrobků. A pro tu je samozřejmě důležitá finanční stabilita, ale pak je to primárně o schopnosti firmy produkovat kvalitní výrobky," uvedl Krsek. Možné průniky na zahraniční trhy nebyly předmětem debaty o akvizici. K otázce, zda si nový vlastník ponechá současný management, Krsek uvedl, že věří, že PPF přesně věděla, do jakého oboru vstupuje, a má to dobře rozmyšlené.
Téměř rok byli za favority bráni Číňané, konkrétně kolos CRRC, největší výrobce kolejových vozidel na světě. Ten svůj zájem koupit Škodu Transportation před rokem dokonce potvrdil v prohlášení pro hongkongskou burzu. Tehdy se mezi akvizičními poradci mluvilo o tom, že obchod bude dotažen do konce roku 2016. Následně se jednání s Číňany protahovala, až se v průběhu letošního roku zadrhla a do hry vstoupil konkurenční Siemens. Na začátku listopadu pak Euro.cz přišlo s informací, že favoritem je jedna z největších a nejznámějších postav českého průmyslu – Daniel Křetínský se svým Energetickým a průmyslovým holdingem.

Podle dvou zdrojů HN byl Křetínský poslední měsíce převzetí Škody Transportation nejblíž, nakonec však jeden z devíti údajných konečných akcionářů plzeňské firmy přivedl do jednání Petra Kellnera. A ačkoliv Kellner a Křetínský v minulosti udělali společně hned několik velkých obchodů, nejbohatší Čech nabídku majitele fotbalové Sparty o něco převýšil.

Škoda Transportation je oslabena kvůli vysokým výplatám zisků. Současným majitelům vydělala miliardy korun, od roku 2011 jim na dividendách vyplatila bezmála 20 miliard korun, víc, než za tu dobu činil čistý zisk. Firma zároveň získávala zahraniční zakázky. V posledních letech ale dochází ke zmenšování tržeb i zisku a řada důležitých zakázek, například v Německu, nevychází podle plánu. A Německo je dlouhodobý problém podniku. S dobrou německou referencí má firma jinou cenu než bez ní. Německo navíc v dalších letech chystá obří investice do nových vlaků. Škoda se tam snaží prosadit, ale pořád naráží.

Skupina PPF působí v bankovnictví a finančních službách, v oblasti telekomunikace, biotechnologie, pojišťovnictví, nemovitosti i zemědělství. PPF působí v Evropě, Rusku, Asii i Severní Americe. Skupina podle Migdalové vlastnila k polovině letošního roku aktiva dosahující téměř 35 miliard eur a celosvětově zaměstnávala 155.000 lidí, z toho v Česku téměř 9000 zaměstnanců. Do jejího portfolia patří mimo jiné Home Credit, Air Bank Cetin nebo O2. 

Nenašli jste, co hledáte?

Zkuste změnit parametry vyhledávání nebo nás kontaktujte na +420 222 703 245.